zondag 21 juni 2020

ARS LONGA, VITA BREVIS


Het bericht met het overlijden van Johan van Geluwe dat ik een tijdje terug ontving, was ondanks Johans hoge leeftijd onverwacht. De laatste envelop uit Waregem die ik van hem kreeg was een bedankje voor mijn deelname aan zijn project waarbij zijn negentigste verjaardag werd gevierd. Ik had iets met stroken en vlaggen gemaakt. Feest, de vlag in top!


- door KO DE JONGE -

In de loop van bijna 50 jaar hebben we samen veel plannen gemaakt en projecten uitgevoerd. In het begin van de jaren ’70 kreeg ik contact met Johan via het Art Information Center van Peter van Beveren. Johan stuurde me een briefje waarin hij me vroeg correspondent te worden voor het Museum of Museums. Het briefje was compleet met gedetailleerde instructies. Hoe te handelen bij het bezoek aan een museum: een prentbriefkaart in liggende stand met een afbeelding van het museum kopen. De kaart aan de adreszijde voorzien van een toegangskaartje, stempels enzovoort  enzovoort.

Artstamp Johan van Geluwe door Jan Verschoore, voor Ballustrada 2020 nr. 1/2

Het werd een aansporing om meer musea te bezoeken dan ik ooit van plan was. De meest vreemde verzamelingen op onverwachte plaatsen heb ik daardoor gezien. Maar musea kennen soms onverwachte openingstijden. En zo stond ik ook wel eens voor een gesloten deur. Vele door mij bewerkte kaarten werden onderdeel van het Museum of Museums.

In 1975 vroeg Peter van Beveren me een statement voor een kunstenaar te noteren. Hij zou kaarten laten drukken van de statements die hij zo verzamelde in een oplage van 500 exemplaren en presenteren tijdens het Art Information Festival in september 1975 in de Vleeshal te Middelburg. Eén kaartje van die bijdrage werd door Johan tijdens zijn realisatie van het wereldrecord stempelen van stempels voorzien.


(tekst vervolgt onder de afbeelding)



Het leven van Johan van Geluwe is afgesloten. Daarmee ook de instituties die hij stichtte en beheerde. Herinneringen blijven als Hofjes van Eden.





Los dubbelnummer € 12,50 | Abonnement € 20,00, 4 nummers inclusief porto
Bankrekening NL35 ABNA 049 92 02 864 t.n.v. Stichting Zeeuws Licht


Redactie: André van der Veeke, Jan J.B. Kuipers, Johan Everaers
Vaste medewerkers: Kees Klok, Paul van Leeuwenkamp, Thom Schrijer, Jos Rouw (webzaken)
Vormgeving: Ko de Jonge

Contact: avdveeke@zeelandnet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten